Menu

Kansellering av en bestilling – flybillettavbestilling

Kansellering av en bestilling – flybillettavbestilling

Lavprisflyselskaper

Mesteparten av lavprisflyselskapene selger billige fly som ikke refunderbare. Bortsett fra noen spesielle situasjoner, som i mesteparten av tilfellene betyr passasjerens død eller død av en nær familiemedlem, lar flyselskaper ikke returnere billetter.

I tilfelle av død av en passasjer eller slektninger i første linje, dødsattesten må leveres til eSky og så blir refusjon behandlet.

I tilfelle av død av en passasjer som selv var betaleren, blir et eventuelt refundert beløp en del av arven og kan betales kun etter at juridisk situasjon er avklart.

Hvis en passasjer ikke utnytter billetten, blir alltid avgifter og flyplassavgifter refundert fordi de blir ikke brukt. I mesteparten av tilfellene tilbakebetaler ikke lavprisflyselskaper disse midlene fordi mest av dem krever et gebyr for å søke om refusjon av avgifter, som tilsvarer refusjonsbeløpet.

Kan man avbestille flybilletter på grunn av sykdom?

Lavprisflyselskaper tillater avbestilling av flybilletter bare i noen bestemte situasjoner, men når man ikke kan reise på grunn av sykdom, da blir hvert tilfelle behandlet individuelt. Til og med hvis lavprisflyselskapers regelverk ikke tillater avbestilling i en slik situasjon, så er det verdt å sjekke om det er mulig å få transportørens samtykke.

Når man søker om refusjon er det nødvendig å lever nødvendige dokumenter som bekrefter at man ikke kunne reise. Disse dokumentene sender man til eSky-kontor og det er medarbeidere våre som kontakter flyselskapet.

Vanlige flyselskaper

Betingelser som gjelder den prisklassen man har kjøpt billetter for spesifiserer muligheten til å avbestille billetter og få en refusjon.

Hos mesteparten av flyselskapene, men ikke hos alle, kan man få delvis tilbakebetaling av ubrukte avgifter og gebyrer, til og med i situasjoner hvis regelverket ikke tillater refusjon for flybilletter. Det er som regel kun mulig hvis hele flyreisen ble uutnyttet. Hvis man utnytter en del av en flyforbindelse, refusjon av den ubrukte delen av avgifter kan være umulig eller begrenset.

Viktig!

  • For problemfri refusjon av flyplassavgifter og -skatter, må din manglende evne til å gå ombord på flyet meddeles før planlagt avgang.
  • I tillegg til refusjon av flyplassavgifter og -skatter, refunderer også noen flyselskaper transportkostnader – enten helt eller delvis.
  • Manglende evne til å gå ombord på flyet kan meldes via kontaktskjemaet,
  • Det er mulig å returnere flybillett på utstedelsesdato hos noen flyselskaper. Dette krever at du kontakter konsulentene våre. Dagen etter at flybillett ble utstedt, kan billetter på rutefly tilbakebetales bare i de tilfellene som er angitt i tariffens vilkår og betingelser.
  • Noen tariffer på visse ruter omfatter full refusjon i tilfelle av avslag på søknad om visum. For å finne ut om flybillett du er interessert i tilbyr en slik tilbakebetaling, kontakt våre konsulenter.

Vær oppmerksom på at anmodninger om refusjon på grunn av manglende evne til å gå ombord på et fly behandles individuelt og flyselskaper kan nekte å refundere pris på billett.

Husk!

Den beste måten å beskytte deg mot å tape penger i slike tilfeller på er å kjøpe riktig forsikring individuelt. Forsikring av omkostninger relatert til avbestilling av turen kan kjøpes i seksjon "Forsikring" på vår nettside. Den type forsikring må kjøpes innen 5 dager etter utstedelse av flybillett, booking av overnattingsted og betaling av en del av pris eller totalpris, senest 1 dag før den datoen som er angitt på billetten som reisens start og senest 1 dag før den planlagte starten av opphold på hotell. Kostnader refunderes opp til € 5000.

Hint og forslag i denne artikkelen og relaterte artikler er kun til informasjon og supplement, og kan ikke utgjøre grunnlaget for krav mot eSkyTravel.no.

Inneholder denne artikkelen informasjon du lette etter? Ja | Nei
Jeg synes at denne artikkelen;
Takk for din vurdering!