Menu

Online innsjekking: Hva er det?

Online innsjekking: Hva er det?

Online innsjekking er en innsjekking via Internett. Alternativet til det er innsjekking på flyplassen.

OBS!

I tilfelle man kjøper billetter fra kjente flyselskaper som Ryanair, Wizz Air eller EasyJet, er det verdt å bruke online innsjekking fordi innsjekking på flyplassen er knyttet til ekstra avgifter.

Hva er innsjekking og hvorfor bør den gjøres?

Hver passasjer må ha et ombordstigningskort for å få plass på flyet (en billett selv er ikke nok til å gå ombord på flyet!). Ombordstigningskortet genereres under innsjekking. Det er to måter å gjøre det på:

  • Online – ved å bruke et online skjema, må du skrive inn de nødvendige opplysningene og etter å få ombordstigningskortet generert, må du skrive det ut og ta med deg til flyplassen (du kan lese mer om online innsjekking i den neste delen av teksten)

  • På flyplassen – ved innsjekkingsskranken eller ved et selvbetjent innsjekkingspunkt (en maskin) – i dette tilfellet er ombordstigningskortet skrevet ut av flyselskapets medarbeider eller maskinen (du kan finne mer informasjon i artikkelen om innsjekking på flyplassen).

Hver passasjer har et ombordstiningskort med opplysninger som flyselskapet bestemmer om. I tillegg kan de påkrevde opplysningene variere avhengig av ruten, og da er det knyttet tilvisumkravet etablert av ankomstlandet. I løpet av innsjekking må du vanligvis angi ditt navn sammen med type, nummer og serie av transportdokumentet du reiser med (ID-kort, pass). Det skal også være nødvendig å oppgi informasjon om utstedelsesland og -dato av dokumentet og dets gyldighet. Det er viktig fordi overensstemmelsen på ombordstigningspass og dokumenter er verifisert under sikkerhetskontrollen.

Hvis opplysninger i dokumentene og ombordstigningskortet ikke stemmer, skal det ikke være mulig for passasjeren å gå gjennom sikkerhetskontrollen. Under innsjekking tildeles også plassene på flyet. Denne informasjonen finnes også på ombordstigningskortet.

Er det nødvendig å oppgi informasjon under innsjekking? Ja, det er nødvendig. Når du bestiller en flybillett må du oppgi passasjerenes fornavn og etternavn, deres fødselsdato og kontaktdetaljer. Ombordstigningskortet inkluderer mer detaljerte opplysninger. Sånn er det på grunn av sikkerhetskrav.

I tillegg kan de påkrevde opplysningene endres i perioden mellom innkjøpet av billetten og flyreisen (f. eks. passen kan bli ugyldig og passasjeren skal ha et nytt dokument med en ny serie og et annet nummer). Derfor innsjekking gjøres like før avreisen eller et par dager før hvis man sjekker inn online.

OBS! Hver passasjer bør ha sitt eget ombordstigningskort som inneholder de påkrevde opplysningene og sitt identitetsdokument som vil bekrefte deres kompatibilitet med den faktiske tilstanden.

Takket være eSky, kan innsjekking være enkel

eSky sine kunder kan sjekke inn online på dets nettside hvis de har kjøpt billetter for Ryanair, Wizz Air eller EasyJet. Hos Wizz Air kan dette gjøres etter å ha fått flybilletten i løpet av 30 dager (hvis du har bestillt en plass) eller fra 48 til 3 timer før avgangen (hvis du ikke har bestillt den). Ryanair tilbyr online innsjekking mellom 2 dager og 2 timer før avreisen (hvis du har bestillt en plass, er det mulig 60 dager før avreisen). EasyJet muliggjør online innsjekking for passasjerene sine mellom 30 dager og 2 timer før avreisen.

Andre flyselskaper som tilbyr online innsjekking:

  • Air Baltic – fra 5 dager før avreisen til personlig innsjekking på flyplassen er avsluttet.
  • Alitalia (gjelder kun Light tariff!) – fra 24 til 2 timer før avreisen.
  • Ukraine International Airlines - fra 48 timer (med unntak av flyreiser fra Amsterdam og på ruten Kiev – Brussel og charterfly – fra 24 timer, flyreiser fra Brussels, Geneva og Zurich -fra 18 timer før avreisen) till 1 time før avreisen (med unntak av flyreiser fra Tel Aviv og Zaporozhye – da er innsjekking stengt 3 timer før avreisen). Online innsjekking på ruten Kiev -Riga og Riga – Kiev er ikke gratis, men det er andre ruter. Fra den 1. oktober 2017 er passasjerer fra alle UIA-flyreiser nødt til å betale en ekstra avgift for innsjekking på flyplassen – unntaket er interkontinentale flyreiser og flyreiser fra Klaipeda.
  • AirAsia (gjelder bare innenlandsflyvninger) – fra 14 dager til 4 timer før avreisen (for AirAsia X) eller opp til 1 time før avreisen (AirAsia).
  • Spirit Airlines – mellom 24 og 1 time før avreisen.
  • Jet2.com - fra 28 dager til 5 timer før avreisen.
  • El Al. – fra 24 til 3 timer før avreisen.

I tilfeller ikke nevnt ovenfor er det nødvendig å sjekke inn på flyplassen – passasjerer må gå til innsjekkingskranken (senest 2 timer før avreisen) hvor de får ombordstigningskort gratis.

Linken for online innsjekking kan du finne i e-posten du skal få fra eSky

eSky-kunder, avhengig av om de har kjøpt en ekstra tjeneste, kan sjekke inn på to måter.

Kunder med online innsjekkingstjeneste

Hvis du kjøper en ekstra online innsjekkingstjeneste (det er mulig når du bestiller en flybillett på vår nettside), vil du få en link til innsjekkingsskjemaet sammen med din elektroniske billett via e-post. Takket være det kan du oppgi alle nødvendige innsjekkingsopplysninger før flyselskapet åpner online innsjekking (det er vanligvis 2-4 dager før avreisen). Våre konsulenter vil fullføre denne prosessen når innsjekkingen starter. Da skal du få et ombordstigningskort som du må skrive ut. Ombordstigningskortet skal sendes til e-postadressen du har oppgitt i bestillingen ikke før 48 timer og ikke senere enn 8 timer før planlagt avgangstidspunkt.

Kunder uten online innsjekkingstjeneste

Hvis passasjeren ikke har kjøpt den ovennevnte tjenesten, vil han få en e-mail med elektronisk billett og informasjon når han kommer til å få en annen e-mail med en link til innsjekkingskjemaet. Denne e-posten sendes når flyselskapet åpner innsjekking (for eksempel hvis passasjeren reiser med Ryanair, kommer han til å få den andre e-posten 48 timer før avreisen). I dette tilfellet må man åpne linken med innsjekkingskjemaet, utfylle nødvendige opplysninger og etter at ombordstigninskortet blir generert (det skal sendes til den angitte e-postaddressen), må den skrives ut og vises på flyplassen.

OBS! Ombordstiningskortet kan bli skrevet ut umiddelbart etter å ha fått e-posten eller lagret på en minnepinne, smarttelefon, disk, osv. og skrevet ut på et senere tidspunkt, men nødvendigvis før innsjekkingen, pass- eller sikkerhetskontrollen på flyplassen! Ombordstigningskortet bør du ha med på flyplassen sammen med ditt identitetsdokument som du har oppgitt under innsjekkingen. Mangelen på det resulterer i nødvendigheten av å betale et høyt straffegebyr og i ekstreme tilfeller selv å bli nektet å gå ombord på flyet.

Jeg kan ikke sjekke inn. Hva bør jeg gjøre?

  • Sjekk om en ny flyplan og en ny innsjekkingslink har blitt sendt til e-postaddressen din.
  • Hvis bookingen gjelder en større gruppe, bør du ikke sjekke inn flere enn et par passasjerer samtidig. Hvis du sjekker inn for mange passasjerer på en gang, kan økten utløpes mens du fyller ut passasjerenes opplysninger. Det er knyttet til beskyttelse av personopplysninger.

Kjøp online innsjekkingstjeneste på eSky

Online innsjekking er en tilleggstjeneste som kan kjøpes når du bestiller billetter fra noen flyselskaper på eSky. Det er en behagelig løsning fordi passasjeren ikke trenger å huske datoen for åpningen av flyselskapets innsjekking. Alle formaliteter knyttet til prosessen utføres av eSky konsulenter.

Etter at du har kjøpt den ovennevnte tjenesten, skal du få en link til et skjema som muliggjør det å utfylle opplysninger som kreves for innsjekking. Alt du trenger å gjøre er å skrive inn de påkrevde opplysningene og bekrefte dem. Opptil 8 timer før avreisen, vil du motta en e-post med dine ombordstigningskort som er klare til å skrive ut.

OBS! Online innsjekkingstjenesten via eSky er tilgjengelig for fly som drives av noen populære flyselskaper. Tjenesten kan legges til handlekurven når du bestiller flybilletter.

Endringer etter innsjekking

Etter online innsjekking tillater Ryanair, Wizz Air og Easy Jet å endre reisedato eller passasjerens navn. Kostanden av såkalt billettåpning er 15 EUR / 15 GBP per passasjeren per flyreisen. Etter at du har åpnet billetten, er det mulig å modifisere den i samsvar med flyselskapets regler og mulige avgifter. Det er restriksjoner på tidspunktet slike endringer kan gjøres.

OBS!

Passasjerer som reiser med innsjekket bagasje og har kjøpt online innsjekkingstjeneste er ikke unntatt fra plikten til å gå gjennom den vanlige bagasjeinnsjekkingen på flyplassen.

Husk!

  • Sjekk om en ny flyplan og en ny innsjekkingslink har blitt sendt til e-postaddressen din.
  • Hvis bookingen gjelder en større gruppe, bør du ikke sjekke inn flere enn et par passasjerer samtidig. Hvis du sjekker inn for mange passasjerer på en gang, kan økten utløpes mens du fyller ut passasjerenes opplysninger. Det er knyttet til beskyttelse av personopplysninger.
  • Etter online innsjekking, er det umulig å gjøre endringer i billetten (bortsett fra Ryanair, Wizz Air og Easy Jet).
  • Passasjerer må skrive ut ombordstigningskortene sine og ha dem med på flyplassen.
  • Ombordstigningskort kan skrives ut i svart-hvitt.
  • Hvert ombordstigningskort må være utskrevet på et separat ark slik at en side er blank.
  • På flyplassen må hver passasjer ha med de same identitetsdokumenter som ble brukt i løpet av online innsjekkingen.

Hint og forslag i denne artikkelen og relaterte artikler er kun til informasjon og supplement, og kan ikke utgjøre grunnlaget for krav mot eSKY.pl S.A.

Interessert, men trenger mer informasjon?
Takk for hjelpen

Tilbakemeldingen din hjelper oss opprette bedre og mer relevante artikler

Midlertidig kunne vi ikke sende forslagene dine

Send på nytt Prøv igjen senere