Menu

Online innsjekking: Hva er det?

Online innsjekking: Hva er det?

Online innsjekking er en innsjekking via Internett. Alternativet til det er innsjekking på flyplassen.

OBS! I tilfelle man kjøper billetter fra kjente flyselskaper som Ryanair, Wizz Air eller easyJet, er det verdt å bruke online innsjekking fordi innsjekking på flyplassen er knyttet til ekstra avgifter.

Hva er innsjekking og hvorfor bør den gjøres?

For å ta plass på flyet må hver passasjer ha et ombordstigningskort (billetten alene gir ikke rett til å gå ombord på flyet!) som genereres ved innsjekking og overleveres ved flyselskapets skranke på flyplassen eller blir tilgjengelig for nedlasting eller sendt til passasjerens e-post. Noen ganger, i stedet for ombordstigningskort, gir eller sender flyselskapene en innsjekkingsbekreftelse via e-post. Husk i så fall å ta med bekreftelsen til flyplassen, gå til flyselskapets skranke og vis den til personalet. Basert på dette vil du motta ombordstigningskortene dine. Bare innsjekkingsbekreftelsen, i likhet med billetten, gir deg ikke rett til å gå ombord på flyet.

Det er to måter å sjekke inn:

  • online - bruk et nettskjema, skriv inn nødvendig informasjon og, når ombordstigningskortet eller innsjekkingsbekreftelsen er generert av flyselskapet, skriv dem ut eller lagre dem på mobilenheten din (f.eks. smarttelefon, nettbrett) og ta dem med deg til flyplassen
  • På flyplassen – ved innsjekkingsskranken eller ved et selvbetjent innsjekkingspunkt (en maskin) – i dette tilfellet er ombordstigningskortet skrevet ut av flyselskapets medarbeider eller maskinen (du kan finne mer informasjon i artikkelen om innsjekking på flyplassen).

Hver passasjer har et ombordstiningskort med opplysninger som flyselskapet bestemmer om. I tillegg kan de påkrevde opplysningene variere avhengig av ruten, og da er det knyttet tilvisumkravet etablert av ankomstlandet. I løpet av innsjekking må du vanligvis angi ditt navn sammen med type, nummer og serie av transportdokumentet du reiser med (ID-kort, pass). Det skal også være nødvendig å oppgi informasjon om utstedelsesland og -dato av dokumentet og dets gyldighet. Det er viktig fordi overensstemmelsen på ombordstigningspass og dokumenter er verifisert under sikkerhetskontrollen.

Hvis opplysninger i dokumentene og ombordstigningskortet ikke stemmer, skal det ikke være mulig for passasjeren å gå gjennom sikkerhetskontrollen. Under innsjekking tildeles også plassene på flyet. Denne informasjonen finnes også på ombordstigningskortet.

Er det nødvendig å oppgi informasjon under innsjekking? Ja, det er nødvendig. Når du bestiller en flybillett må du oppgi passasjerenes fornavn og etternavn, deres fødselsdato og kontaktdetaljer. Ombordstigningskortet inkluderer mer detaljerte opplysninger. Sånn er det på grunn av sikkerhetskrav.

I tillegg kan de påkrevde opplysningene endres i perioden mellom innkjøpet av billetten og flyreisen (f. eks. passen kan bli ugyldig og passasjeren skal ha et nytt dokument med en ny serie og et annet nummer). Derfor innsjekking gjøres like før avreisen eller et par dager før hvis man sjekker inn online.

OBS! Hver passasjer bør ha sitt eget ombordstigningskort som inneholder de påkrevde opplysningene og sitt identitetsdokument som vil bekrefte deres kompatibilitet med den faktiske tilstanden.

Hva er forskjellen mellom en insjekkingsbekreftelse og et ombordstigningskort?

Hvis flyselskapet, etter å ha fullført online-innsjekkingen, gir eller sender deg en innsjekkingsbekreftelse, gå til flyplassen med.det mottatte dokumentet. På linjestanden viser du bekreftelsen din og basert på den vil personalet skrive ut og overlevere ombordstigningskortet ditt. Bekreftelsen alene kan inneholder ikke detaljert informasjon om flyet og setene dine, i form av en kode som skal skannes før du går ombord på flyet.

Hvordan vet jeg om flyselskapet har sendt meg en bekreftelse eller et ombordstigningskort? Den delte eller sendte ombordstigningspass-filen inneholder følgende tekst: «Ombordstigningskort» («Boarding pass»), mens innsjekkingsbekreftelsesfilen: „Innsjekkingsbekreftelse”/„Detter er ikke et ombordstigningskort”(„Check-in confirmation”/„This is not a boarding pass”).

Når åpner online innsjekking hos ulike flyselskaper?

Hvert flyselskap har sine egne regler for når online innsjekking åpner og stenger. For eksempel:

  • easyJet - man kan sjekke inn online fra 30 dager til 2 timer før avgang,
  • Ryanair - man kan sjekke inn fra 24 til 2 timer før avgang (i tilfelle man kjøper setereservasjon – fra 60 dager før avgang),
  • Wizz Air - man kan sjekke inn online fra 30 dager (hvis man har setereservasjon) eller fra 24 timer (hvis man ikke har setereservasjon) til 3 timer før planlagt avgang.

Andre flyselskaper som tilbyr online innsjekking:

  • Air Baltic – fra 5 dager før avreisen til personlig innsjekking på flyplassen er avsluttet.
  • Alitalia (gjelder kun Light tariff!) – fra 24 til 2 timer før avreisen.
  • Ukraine International Airlines - fra 48 timer (med unntak av flyreiser fra Amsterdam og på ruten Kiev – Brussel og charterfly – fra 24 timer, flyreiser fra Brussels, Geneva og Zurich -fra 18 timer før avreisen) till 1 time før avreisen (med unntak av flyreiser fra Tel Aviv og Zaporozhye – da er innsjekking stengt 3 timer før avreisen). Online innsjekking på ruten Kiev -Riga og Riga – Kiev er ikke gratis, men det er andre ruter. Fra den 1. oktober 2017 er passasjerer fra alle UIA-flyreiser nødt til å betale en ekstra avgift for innsjekking på flyplassen – unntaket er interkontinentale flyreiser og flyreiser fra Klaipeda.
  • AirAsia (gjelder bare innenlandsflyvninger) – fra 14 dager til 4 timer før avreisen (for AirAsia X) eller opp til 1 time før avreisen (AirAsia).
  • Spirit Airlines – mellom 24 og 1 time før avreisen.
  • Jet2.com - fra 28 dager til 5 timer før avreisen.
  • El Al. – fra 24 til 3 timer før avreisen.

I tilfeller ikke nevnt ovenfor er det nødvendig å sjekke inn på flyplassen – passasjerer må gå til innsjekkingskranken (senest 2 timer før avreisen) hvor de får ombordstigningskort gratis.

Hvordan ser online innsjekkingsprosessen på eSky ut?

Viktig! Hvis billetten din sier at bestillingen din håndteres av et flyselskap, eller du må sjekke inn på flyselskapets nettside,  direkte hit.

Når kan eSky-kunder sjekke inn? Passasjerer får en lenke til innsjekkingsskjemaet sammen med deres elektroniske billett via e-post. Takket være det kan man oppgi alle nødvendige innsjekkingsopplysninger før flyselskapet åpner online innsjekking (det er vanligvis 2-4 dager før avreisen). Våre konsulenter vil fullføre denne prosessen på vegne av passasjerer eller hele prosessen vil bli gjennomført automatisk når innsjekkingsprosessen blir startet. OBS! Det kan bli umulig å forberede innsjekking hvis du oppgir opplysninger senere enn 48 timer før avreise. Vi skal sende et ombordstigningskort eller en innsjekkingsbekreftelse til e-postadressen som er inkludert i bestillingen tidligst 48 timer og senest 8 timer før planlagt avgangstid.

Hvis reisen din består av flere flyvninger, sendes ombordstigningskort eller bekreftelser i separate e-poster - 48 til 8 timer før hver flyvning.

OBS! Online innsjekkingstjenesten via eSky er tilgjengelig for fly som drives av noen populære flyselskaper. Tjenesten kan legges til handlekurven når du bestiller flybilletter.

Hvordan ser online innsjekking med eSky ut hvis bestillingen håndteres av flyselskapet?

Hvis du har kjøpt online-innsjekkingstjenesten mens du bestilte flybillettene dine, er online-innsjekkingsprosessen for bestillinger utført av flyselskaper den samme som beskrevet ovenfor. Når du har skrevet inn opplysningene dine og flyselskapet åpner innsjekking, håndterer vi det på dine vegne og sender ombordstigningskortet ditt eller en innsjekkingsbekreftelse til e-posten din. Ombordstigningskort eller bekreftelse bør skrives ut eller lagres på en mobilenhet (f.eks. smarttelefon, nettbrett) før man drar til flyplassen. Merk følgende! I dette tilfellet kan du motta informasjon om bestillingen din direkte fra flyselskapet til din e-postadresse. Vi anbefaler imidlertid at du kun følger innsjekkingsmeldingene som sendes av eSky.

Hvis du ikke har kjøpt tjenesten Online innsjekking på eSky, skal du sjekke inn direkte hos flyselskapet. For å gjøre det, gå til flyselskapets nettside, logg på med e-postadressen du brukte under bestilling på eSky og fyll ut innsjekkingsskjemaet. Husk at dette bare er mulig etter at flyselskapet har åpnet sin innsjekking (i tilfelle Ryanair er det mulig fra 24 til 2 timer før avgang)! Ombordstigningskort kan brukes i henhold til instrukser på flyselskapets nettside.

Husk at i dette tilfellet vil du motta informasjon om reisen din (inkludert informasjon om innsjekking og endringer i bestillingen din) kun fra flyselskapet!

Når skal du få ombordstigningskort fra eSky?

  • For bestillinger som håndteres av eSky, sender vi deg ombordstigningskortet eller innsjekkingsbekreftelsen på e-post mellom 48 og 8 timer før avgang.
  • Hvis du har kjøpt tilleggstjenesten Online innsjekking av eSky, sender vi deg ombordstigningskortet eller innsjekkingsbekreftelsen på e-post mellom 48 timer og 8 timer før avgang.
  • Ved bestillinger som håndteres av flyselskapet, vil ombordstigningskortet eller innsjekkingsbekreftelsen bli sendt direkte av flyselskapet innen tidsrammen spesifisert av flyselskapet.

Husk at ombordstigningskort eller en innsjekkingsbekreftelse bare sendes hvis du oppgir alle detaljene for online innsjekking som kreves av flyselskapet!

Må man skrive ut ombordstigningskort?

Skriv ut ombordstigningskortet ditt eller lagre det på mobilenheten din (f.eks. smarttelefon, nettbrett). Husk å gjøre dette før du går til bagasjeinnlevering, passkontroll eller sikkerhetskontroll! Ta med deg det trykte eller lagrede kortet til flyplassen, sammen med ID-dokumentet du brukte til å sjekke inn. Hvis du ikke har kortet, må du betale en høy bot, og i ekstreme tilfeller kan du til og med bli nektet å gå ombord på flyet.

Jeg kan ikke sjekke inn. Hva bør jeg gjøre?

  • Sjekk om en ny flyplan og en ny innsjekkingslink har blitt sendt til e-postaddressen din.
  • Hvis bookingen gjelder en større gruppe, bør du ikke sjekke inn flere enn et par passasjerer samtidig. Hvis du sjekker inn for mange passasjerer på en gang, kan økten utløpes mens du fyller ut passasjerenes opplysninger. Det er knyttet til beskyttelse av personopplysninger.

Endringer etter innsjekking

Etter online innsjekking tillater Ryanair, Wizz Air og easyJet å endre reisedato eller passasjerens navn. Tjenesten er ekstra betalt per passasjer per flyreise i henhold til flyselskapets prisliste. Etter at du har åpnet billetten, er det mulig å modifisere den i samsvar med flyselskapets regler og mulige avgifter. Det er restriksjoner på tidspunktet slike endringer kan gjøres.

OBS! Passasjerer som reiser med innsjekket bagasje og har kjøpt online innsjekkingstjeneste er ikke unntatt fra plikten til å gå gjennom den vanlige bagasjeinnsjekkingen på flyplassen.


Husk!

  • Etter online innsjekking, er det umulig å gjøre endringer i billetten (bortsett fra Ryanair, Wizz Air og easyJet).
  • Ha alltid ombordstigningskortet med deg på flyplassen og på flyet klart til fremvisning – enten som utskrift eller lagret på mobilenheten.
  • Ombordstigningskort kan skrives ut i svart-hvitt.
  • Hvert ombordstigningskort må være utskrevet på et separat ark slik at en side er blank.
  • På flyplassen må hver passasjer ha med de same identitetsdokumenter som ble brukt i løpet av online innsjekkingen.

Hint og forslag i denne artikkelen og relaterte artikler er kun til informasjon og supplement, og kan ikke utgjøre grunnlaget for krav mot eSkyTravel.no.

Inneholder denne artikkelen informasjon du lette etter? Ja | Nei
Jeg synes at denne artikkelen;
Takk for din vurdering!