Menu

Online innsjekking: Hva er det?

Online innsjekking: Hva er det?

Online innsjekking er en innsjekking via Internett. Alternativet til det er innsjekking på flyplassen.

OBS! I tilfelle man kjøper billetter fra kjente flyselskaper som Ryanair, Wizz Air eller EasyJet, er det verdt å bruke online innsjekking fordi innsjekking på flyplassen er knyttet til ekstra avgifter.

Hva er innsjekking og hvorfor bør den gjøres?

Hver passasjer må ha et ombordstigningskort for å få plass på flyet (en billett selv er ikke nok til å gå ombord på flyet!). Ombordstigningskortet genereres under innsjekking. Det er to måter å gjøre det på:

  • Online – ved å bruke et online skjema, må du skrive inn de nødvendige opplysningene og etter å få ombordstigningskortet generert, må du skrive det ut og ta med deg til flyplassen (du kan lese mer om online innsjekking i den neste delen av teksten)
  • På flyplassen – ved innsjekkingsskranken eller ved et selvbetjent innsjekkingspunkt (en maskin) – i dette tilfellet er ombordstigningskortet skrevet ut av flyselskapets medarbeider eller maskinen (du kan finne mer informasjon i artikkelen om innsjekking på flyplassen).

Hver passasjer har et ombordstiningskort med opplysninger som flyselskapet bestemmer om. I tillegg kan de påkrevde opplysningene variere avhengig av ruten, og da er det knyttet tilvisumkravet etablert av ankomstlandet. I løpet av innsjekking må du vanligvis angi ditt navn sammen med type, nummer og serie av transportdokumentet du reiser med (ID-kort, pass). Det skal også være nødvendig å oppgi informasjon om utstedelsesland og -dato av dokumentet og dets gyldighet. Det er viktig fordi overensstemmelsen på ombordstigningspass og dokumenter er verifisert under sikkerhetskontrollen.

Hvis opplysninger i dokumentene og ombordstigningskortet ikke stemmer, skal det ikke være mulig for passasjeren å gå gjennom sikkerhetskontrollen. Under innsjekking tildeles også plassene på flyet. Denne informasjonen finnes også på ombordstigningskortet.

Er det nødvendig å oppgi informasjon under innsjekking? Ja, det er nødvendig. Når du bestiller en flybillett må du oppgi passasjerenes fornavn og etternavn, deres fødselsdato og kontaktdetaljer. Ombordstigningskortet inkluderer mer detaljerte opplysninger. Sånn er det på grunn av sikkerhetskrav.

I tillegg kan de påkrevde opplysningene endres i perioden mellom innkjøpet av billetten og flyreisen (f. eks. passen kan bli ugyldig og passasjeren skal ha et nytt dokument med en ny serie og et annet nummer). Derfor innsjekking gjøres like før avreisen eller et par dager før hvis man sjekker inn online.

OBS! Hver passasjer bør ha sitt eget ombordstigningskort som inneholder de påkrevde opplysningene og sitt identitetsdokument som vil bekrefte deres kompatibilitet med den faktiske tilstanden.

Når åpner flyselskaper online innsjekking?

Passasjerer kan sjekke inn etter å ha mottatt flybilletten, fra 30 dager (hvis vi har reservert sete) eller fra 48 timer (hvis vi ikke har reservert sete) før og opptil 3 timer før planlagt avgang i tilfelle av Wizz Air, og når det gjelder Ryanair – fra 2 dager og opptil 2 timer før avgang (hvis vi har reservert sete – fra 60 dager før avgang). EasyJet tilbyr online innsjekking fra 30 dager til 2 timer før avreise.

Andre flyselskaper som tilbyr online innsjekking:

  • Air Baltic – fra 5 dager før avreisen til personlig innsjekking på flyplassen er avsluttet.
  • Alitalia (gjelder kun Light tariff!) – fra 24 til 2 timer før avreisen.
  • Ukraine International Airlines - fra 48 timer (med unntak av flyreiser fra Amsterdam og på ruten Kiev – Brussel og charterfly – fra 24 timer, flyreiser fra Brussels, Geneva og Zurich -fra 18 timer før avreisen) till 1 time før avreisen (med unntak av flyreiser fra Tel Aviv og Zaporozhye – da er innsjekking stengt 3 timer før avreisen). Online innsjekking på ruten Kiev -Riga og Riga – Kiev er ikke gratis, men det er andre ruter. Fra den 1. oktober 2017 er passasjerer fra alle UIA-flyreiser nødt til å betale en ekstra avgift for innsjekking på flyplassen – unntaket er interkontinentale flyreiser og flyreiser fra Klaipeda.
  • AirAsia (gjelder bare innenlandsflyvninger) – fra 14 dager til 4 timer før avreisen (for AirAsia X) eller opp til 1 time før avreisen (AirAsia).
  • Spirit Airlines – mellom 24 og 1 time før avreisen.
  • Jet2.com - fra 28 dager til 5 timer før avreisen.
  • El Al. – fra 24 til 3 timer før avreisen.

I tilfeller ikke nevnt ovenfor er det nødvendig å sjekke inn på flyplassen – passasjerer må gå til innsjekkingskranken (senest 2 timer før avreisen) hvor de får ombordstigningskort gratis.

Hvordan ser online innsjekkingsprosessen på eSky ut?

Når kan eSky-kunder sjekke inn? Passasjerer får en lenke til innsjekkingsskjemaet sammen med deres elektroniske billett via e-post. Takket være det kan man oppgi alle nødvendige innsjekkingsopplysninger før flyselskapet åpner online innsjekking (det er vanligvis 2-4 dager før avreisen). Våre konsulenter vil fullføre denne prosessen på vegne av passasjerer eller hele prosessen vil bli gjennomført automatisk når innsjekkingsprosessen blir startet. OBS! Det kan bli umulig å forberede innsjekking hvis du oppgir opplysninger senere enn 48 timer før avreise. Ombordstigningskort som må skrives ut skal sendes til e-postadressen du har oppgitt i bestillingen ikke før 48 timer og ikke senere enn 8 timer før planlagt avgangstidspunkt.

Består flyreisen din av flere flyvninger, blir ombordstigningskort sendt i separate e-poster – fra 48 til 8 timer før hvert avgangstidspunkt.

OBS! Online innsjekkingstjenesten via eSky er tilgjengelig for fly som drives av noen populære flyselskaper. Tjenesten kan legges til handlekurven når du bestiller flybilletter.

Når vil vi sende ombordstigningskort?

  • Wizz Air – ombordstigningskort vil bli sendt på e-post fra 48 til 8 timer før avreise,
  • Ryanair – ombordstigningskort vil bli sendt på e-post fra 48 til 8 timer før avreise,
  • easyJet – ombordstigningskort vil bli sendt på e-post fra 48 til 8 timer før avreise eller utgitt på flyplassen (det skal du bli informert om via e-post),
  • Blue Air – ombordstigningskort vil bli sendt på e-post fra 48 til 8 timer før avreise.

Må man skrive ut ombordstigningskort?

Ja, på grunn av krav som stilles av flyselskaper, må man skrive ut ombordstigningskort etter at det blir generert. Ombordstiningskortet kan bli skrevet ut umiddelbart etter å ha fått e-posten eller lagret på en minnepinne, smarttelefon, disk, osv. og skrevet ut på et senere tidspunkt, men nødvendigvis før innsjekkingen, pass- eller sikkerhetskontrollen på flyplassen! Ombordstigningskortet bør du ha med på flyplassen sammen med ditt identitetsdokument som du har oppgitt under innsjekkingen. Mangelen på det resulterer i nødvendigheten av å betale et høyt straffegebyr og i ekstreme tilfeller selv å bli nektet å gå ombord på flyet.

Jeg kan ikke sjekke inn. Hva bør jeg gjøre?

  • Sjekk om en ny flyplan og en ny innsjekkingslink har blitt sendt til e-postaddressen din.
  • Hvis bookingen gjelder en større gruppe, bør du ikke sjekke inn flere enn et par passasjerer samtidig. Hvis du sjekker inn for mange passasjerer på en gang, kan økten utløpes mens du fyller ut passasjerenes opplysninger. Det er knyttet til beskyttelse av personopplysninger.

Endringer etter innsjekking

Etter online innsjekking tillater Ryanair, Wizz Air og Easy Jet å endre reisedato eller passasjerens navn. Kostanden av såkalt billettåpning er 15 EUR / 15 GBP per passasjeren per flyreisen. Etter at du har åpnet billetten, er det mulig å modifisere den i samsvar med flyselskapets regler og mulige avgifter. Det er restriksjoner på tidspunktet slike endringer kan gjøres.

OBS!

Passasjerer som reiser med innsjekket bagasje og har kjøpt online innsjekkingstjeneste er ikke unntatt fra plikten til å gå gjennom den vanlige bagasjeinnsjekkingen på flyplassen.


Husk!

  • Sjekk om en ny flyplan og en ny innsjekkingslink har blitt sendt til e-postaddressen din.
  • Hvis bookingen gjelder en større gruppe, bør du ikke sjekke inn flere enn et par passasjerer samtidig. Hvis du sjekker inn for mange passasjerer på en gang, kan økten utløpes mens du fyller ut passasjerenes opplysninger. Det er knyttet til beskyttelse av personopplysninger.
  • Etter online innsjekking, er det umulig å gjøre endringer i billetten (bortsett fra Ryanair, Wizz Air og Easy Jet).
  • Passasjerer må skrive ut ombordstigningskortene sine og ha dem med på flyplassen.
  • Ombordstigningskort kan skrives ut i svart-hvitt.
  • Hvert ombordstigningskort må være utskrevet på et separat ark slik at en side er blank.
  • På flyplassen må hver passasjer ha med de same identitetsdokumenter som ble brukt i løpet av online innsjekkingen.

Hint og forslag i denne artikkelen og relaterte artikler er kun til informasjon og supplement, og kan ikke utgjøre grunnlaget for krav mot eSkyTravel.no.

Inneholder denne artikkelen informasjon du lette etter? Ja | Nei
Jeg synes at denne artikkelen;
Takk for din vurdering!