Menu

Refusjon for kansellert flyreise: hva dekker den?

Refusjon for kansellert flyreise: hva dekker den?

Hvis flyreisen din har blitt kansellert av flyselskapet, har du rett til refusjon for den reisen som ikke fant sted. Husk imidlertid at refusjonen bare gjelder for tjenester som ikke ble utført. Derfor kan det endelige refusjonsbeløpet fra flyselskapet avvike fra det totale beløpet som er betalt for reservasjonen. Hva omfatter en refusjon for en kansellert flyreise?

Hva omfatter refusjonsbeløpet?

Refusjonsbeløpet omfatter som regel:

  • utgifter til flybillett/flybilletter og flyplassavgifter,
  • utgifter til tilleggstjenester som ytes av flyselskapet – for eksempel: bagasje, prioritert ombordstigning, setereservasjon.

Husk at hvert flyselskap har sin egen refusjonspolicy, som betyr at listen over refunderbare varer varierer avhengig av hvilke flyselskaper du har reservert din flyreise hos. Enhver refusjon behandles individuelt og avhenger utelukkende av flyselskapets beslutning, uansett om billetten din er kjøpt via eSky eller direkte hos flyselskapet.

Husk at ved å kjøpe en flybillett på eSky, aksepterer du flyselskapets refusjonspolicy og refusjonsvilkår som den inneholder.

Hva er ikke inkludert i refusjonsbeløpet?

Som regel omfatter refusjonsbeløpet ikke:

  • servicegebyr,
  • Servicepakke,
  • online innsjekking – hvis flyvningen ble kansellert, men innsjekking ble gjennomført,
  • andre tilleggstjenester kjøpt på eSky som ble utført eller ikke kan refunderes på grunn av andre årsaker (AirHelp+).

Dessuten kan flyselskaper bestemme å ikke refundere penger for endring av billetter, for eksempel endring av dato eller destinasjonssted, samt endring av passasjerens personlige opplysninger.

Delt refusjon

Du kan motta refusjon for flybilletten din fra flyselskapet i flere separate betalinger. Noen ganger tilbakebetaler flyselskaper midler for hver passasjer separat. I tillegg kan flyselskaper utføre en slik refusjon når reservasjoner omfatter tilleggstjenester, for eksempel kjøpt bagasje, setereservasjon osv. I slike tilfeller består refusjon av flere betalinger, separat for selve billetten og for andre tjenester kjøpt fra flyselskapet.

Når kan du få et lavere refusjonsbeløp?

Hvis refusjonsbeløpet ditt er lavere enn ditt totale reservasjonsbeløp, kan det bety at:

  • reservasjonen din består delvis av tjenester som ble utført og ikke kan refunderes,
  • reservasjonen din omfatter tilleggstjenester fra flyselskapet som ikke kan refunderes i samsvar med deres policy samt vilkår og betingelser,
  • reservasjonen din omfatter tilleggstjenester, og refusjon av disse tjenestene behandles av flyselskapet individuelt. Derfor skal midlene bli refundert i flere betalinger,
  • reservasjonen din består av billetter til flere passasjerer og flyselskapet betaler penger tilbake separat for hver passasjer,
  • bare en del av flyvninger fra reservasjonen din har blitt kansellert (hvis det var separate billetter til flyene).

Når vil du motta refusjon?

Både i hvilken form og når du får refusjon avhenger utelukkende av flyselskapet, også hvis du har kjøpt flybillettene dine via eSky. På grunn av et uvanlig høyt antall kansellerte flyvninger, som er et resultat av COVID-19-pandemien, og den etterfølgende innføringen av lockdown i de fleste land i verden, er ventetiden på svar og beslutning fra flyselskaper betydelig forlenget.

eSkys kunder oppdateres regelmessig om endringer i status for deres forespørsler, i følge opplysninger som sendes til oss av flyselskaper.

Hint og forslag i denne artikkelen og relaterte artikler er kun til informasjon og supplement, og kan ikke utgjøre grunnlaget for krav mot eSkyTravel.no.

Inneholder denne artikkelen informasjon du lette etter? Ja | Nei
Jeg synes at denne artikkelen;
Takk for din vurdering!