Noen lavprisflyselskaper, som Ryanair, har innført ytterligere verifisering av passasjerenes identitet. Dette er en standardprosedyre for disse flyselskapene og gjelder for enkelte bestillinger. I den videre delen av artikkelen vil du lære hva verifisering er, hvordan du går gjennom den og hva du trenger (f.eks. et fungerende kamera på telefonen eller den bærbare datamaskinen).
Er billetten din gyldig?
Ja. Informasjon om behovet for å verifisere bestillingen gjør ikke billetten din ugyldig. Du kan fortsatt reise fordi billetten din er gyldig.
Må du verifisere bestillingen din?
Ja, hvis du mottar en e-post om behovet for å verifisere bestillingen din. Hvis du ikke vil gjøre det, vil du ikke gå gjennom online innsjekking og du vil betale et gebyr for innsjekking på flyplassen på opptil €55 per person. I henhold til flyselskapets regelverk og servicevilkår er et slikt gebyr ikke klagepliktig.
Hvor finner du lenken til verifiseringsskjemaet?
Vi vil sende deg lenken i e-post med informasjon om verifisering av bestilling, eller du får den direkte fra flyselskapet.
Hva trenger du å vite før du verifiserer bestillingen din?
For det første krever ikke bestillingen din alltid verifisering av flyselskapet. Du vil finne ut om du trenger å gå gjennom denne prosessen fra e-posten som er sendt til deg.
Hvis du ikke mottar en slik e-post, kan du administrere bestillingen din når som helst, sjekke inn online og reise når den tid kommer.
Hvis du mottar en slik e-post, må du forberede noen ting som vil hjelpe deg med å verifisere bestillingen raskt. Hva trenger du å ha med deg?
- En enhet med et fungerende kamera, for eksempel en telefon, nettbrett eller bærbar PC, som du vil bruke for å gå gjennom verifisering.
- Et betalingskort i tilfelle et lite verifiseringsgebyr må dekkes.
- Flybestillingsnummer, som du finner i en e-post fra oss eller i e-billetten din.
- Et identitetsdokument du tar med deg når du reiser, for eksempel ID-kort.
- Andre data som var påkrevd i eSky-bestillingsskjemaet, for eksempel adresse, telefonnummer, e-postadresse osv.
Flyselskapet trenger ikke å be om alle disse detaljene, men det er en god idé å ha dem for hånden før du begynner verifisering.
Hvordan gå gjennom verifisering av bestilling på flyselskapets nettside?
- Klikk på lenken vi sendte deg i e-posten og skriv inn de nødvendige dataene. Før du begynner å legge inn data, sørg for at adressen i nettleserlinjen er riktig (flyselskapets navn skal vises i domenet i adressen)
- Verifiseringsskjemaet kan bestå av flere trinn, så følg instruksjonene på siden.
- Flyselskapet kan også be deg om å skanne eller ta et bilde av dokumentet som ble brukt for bestillingen, samt et bilde av ansiktet ditt. For å gjøre dette, bruk kameraet på enheten du bruker. Dette er nå en populær løsning, også brukt av blant annet banker.
Hver gang du går til neste verifiseringstrinn, sørg for at informasjonen du har oppgitt er korrekt. Dette er veldig viktig fordi hvis du gir feil informasjon eller tar et feil bilde, kan flyselskapet be deg om å starte verifiseringsprosessen på nytt.
Må du verifisere bestillingen hver gang?
Enten det er din første eller neste bestilling, kan det hende at flyselskapet vil verifisere den. Det er imidlertid ikke alle bestillinger som krever verifisering. Dersom flyselskapet trenger det, vil du bli informert på e-post.